Monday, December 14, 2015

Imaginasi ketika membaca novel

Sejak cuti sekolah ini anak dara aku langsung tidak membaca buku pelajaran. Ulangkaji tidak ada dalam rutin. Sebaliknya membaca novel dan melayari internet menjadi rutin cuti mereka berdua. Aku sudah tidak tahu lagi mana mahu disusun novel-novel mereka. Di dalam almari sudah berlapis-lapis tersusun. Dulu pernah ada perancangan untuk di jual murah-murah ketika di sekolah ada menjalankan majlis Hari Usahawan, tetapi kerana sayang semuanya tidak menjadi.

Bila aku bersuara "Simpanlah dik novel-novel ini baik-baik, Bila adik ada anak kelak boleh juga anak adik membaca pulak".  Adik boleh mengatakan 20 tahun akan datang kalau dia ada anak mungkin anak-anak zaman itu sudak tidak membaca novel sepertinya sekarang. Anak-anak generasi 20 tahun akan datang membaca novel menggunakan gadjet lagi canggih dari sekarang. Lebih dari apa yang anak-anak kini gunakan. Masa itu line internet percuma merata-rata jadi semua pengisian pembelajaran dan pembacaan melalui gadjet saja. Itu imaginasi adik.

Karya Ain Maisara - Mungkin ini novel terakhir adik untuk tahun 2015 yang baru dibeli hari Sabtu lepas. Baru habis satu dan mama sudah memberi kata-dua selepas ini mama tidak akan membeli lagi. Kembali ke alam sekolah sebagai murid tingkatan satu. Tunggu cuti sekolah tahun 2016 baru membeli lagi.

~~ Bagaimana canggih sekalipun buku tidak mungkin akan pupus. Itu pendapat mama.~~

25 comments:

aizamia3 said...

Tetap nak beli hardcopy buat simpanan sendiri. ;)

Izwa Kamaruddin said...

dah lama tak baca novel..hehe..tapi memang betul akan datang diaorg baca pakai gajet jek

paridah said...

KAK DULU BANYAK BELI NOVEL KANAK2 UTK ANAK2 LPS TU PABILA DH TAK DIBACA LAGI DIDERMAKAN SAJA PADA BILIK BACAAN SETEMPAT.KAK PUN SEPENDAPAT DGN KAKZAKIE WALAU SECANGGIH MANA IT BERKEMBANG PERCETAKAN BUKU YG TLH UJUD RIBUAN TAHUN LALU TETAP RELEVEN.

PeRdU cINta said...

Mungkin muda mudi lebih selesa dengan membaca novel atau cerpen secara online kan kak...tapi PC lebih suka beli buku novel...kepuasannya lain sikit...

Yaya Azura said...

yelah kak.sayang lah kalau jual..tp nak menyimpan tu satu hal jugak.
ajar adik berniaga kak..buat sewa novel, bg sewa kat kawan-kawan..sehari 50 sen xpe dah..

maszull said...

assalamualaikum kakzakie...seronok adik dpt membaca novel dan jadikan koleksi dalam simpanan...betul tu kak sayang kalau dijualkn...

Mar Mansor said...

saya dulu pon suka baca novel

Nizam.Ariff said...

Baca buku dan baca dari internet tak rasa sama, bagi aku, kak...

norhidana said...

cuti sekolah merdeka lah apa lg hehehhe

Kakcik Seroja said...

Kakcik juga ada koleksi novel yang agak banyak (dah bertahun tak beli novel sebenarnya). Anak semua lelaki, memang taklah diaorang minat nak baca. Yang hilang pun ada juga...

Ujie Othman said...

saya lebih suka baca buku yg nyata, baca kat skrin tak best.. :)

novel2 zaman remaja saya, saya jual online kak. Dah tinggal beberapa je yg tak laku. Usia berubah, dulu suka sgt novel tu..skrg tak minat, jual jelah.

saniahibrahim said...

Sama lah anak saya kakzakie walaupun mungkin tak sebanyak novel adek tapi novel2'anak2 ppuan saya ni skg skadar trsimpan gitu je bila dh baca sekali 2.taktau nk buat apa dah.Anak llaki jgn harap nk baca novel.

saniahibrahim said...

Sama lah anak saya kakzakie walaupun mungkin tak sebanyak novel adek tapi novel2'anak2 ppuan saya ni skg skadar trsimpan gitu je bila dh baca sekali 2.taktau nk buat apa dah.Anak llaki jgn harap nk baca novel.

Nor Azimah Ali said...

Anak saudara saya sorg suka sgt novel, smp dah bole bukak library kt umh gayanya.
Mgkn satu hari nnt adik bole jadi novelis kan, sape tau..terkenal seluruh dunia.

eelobor said...

entah la saya kenapa dari dulu memang tak boleh nak baca novel. pernah mencuba sekali ketika masa sekolah itu pun yang cuma muka surat 100 lebih sket jer karya ahadiat. lepas tu sampai sekarang tak pernah boleh nak baca. asyik-asyik duk ulang muka surat sama lepas tu jadi ngantuk

nurbijen said...

Saya pun setuju dengan pendapat mama...
Masa kat UK ada juga beli gadget utk baca buku online...
Mmg banyak yg boleh download dari internet secara percuma...
Tapi last2, kena order yg jenis buku juga... baru puas hati nak baca...

Qaseh Abadi said...

mana puas baca kat komputer/henfon banyak2 camtuh

iryantyismail said...

setuju kata qaseh abadi....tak puas eik

Falsya said...

sejak qisya lahir smp skang satu novel pun falsya xusik kakak..dh lama xbaca...hehe

Nieyla Nadia said...

last baca novel eksperimen cinta...
lepas tu dah x baca dah...
sebab klu baca..nnt satu keje pun nieyl x leh nak buat..hihihi

cikceriacorner said...

baca buku ni best kak..paling xbest kalo ada org pinjam xpulang2 kan..hehhe..coz sy selalu kena mcm tu..

Unknown said...

Bagosnye adik rajin membaca kak..anak2 saya kurang minat skit...kak long hanya baca kalau novel tu kene dgn selera dia..saya dulu bole.di katakan ulat buku jugak paling suka buku penyiasatan yg mendebarkan...dah lupa nama koleksi buku2 tu...

Syamimi Saad said...

Sy mmng simpan trus sgla novel. Tak smpat dh nk membacanya. Mungkin untuk zahra bila dewasa. :)

Mummydearie said...

Anak-anak akak ni memang rajin membaca. Kalau saya, sukalah tengok anak-anak jadi ulat buku ni. Dulu pun saya ada banyak novel tapi sebab tak cukup tempat, saya jual kebanyakannya. Saki-baki tu saya beri pada anak-anak saudara. Sekarang ni kerja membeli buku cerita untuk anak bujang saya tu. Setakat ni dia sanggup baca buku nipis aje, kalau tebal sangat macam novel tu memang dia perap bawah bantallah jawabnya!

OKje said...

Sama jer ngan anak dara kat sini kanda....tp si TLBD tak suka baca novel, beli jer dia suka, geram dinda kadang tu